هواپو : بستری برای افزایش آگاهی های زیست محیطی جامعه به منظور دستیابی به هوایی بهتر

تجربیات جهانی

چند پیشنهاد جهت استفاده از تجربیات و راهکارهای انجام شده در شهرهای مختلف جهان، برای کنترل و کاهش آلودگی هوای شهر تهران

مکزیکوسیتی:

  • ممنوعیت استفاده از خودروهای شخصی یک روز هفته
  • اعمال محدودیت سن تاکسی بین ۶ تا ۱۰ سال و مینی بوس کمتر از ۷ سال
  • اصلاح کیفیت بنزین
  • انتقال کارخانه ها و مراکز صنعتی از حومه شهر به مناطق دورتر
  • محدودیت سن خودروها (تاکسی ۱۰-۶ سال و مینی بوس کمتر از ۷ سال) و ارائه تسهیلات برای نوسازی ناوگان حمل و نقل
  • محدود کردن استفاده از وسیله نقلیه شخصی

پکن(چین) :

  • کنترل سختگیرانه تولید گازهای گلخانه ای نیروگاه ها
  • اجرای قوانین جریمه ای برای خودروهای آلاینده
  • تعیین و اختصاص پاداش به استانهایی که آلایندگی خود را کاهش دهند
  • ممنوعیت واردات خودرو
  • معرفی استانداردهای سوخت پاک و تعویض خودروها به خودروهای الکتریکی

استانبول (ترکیه) :

  • استفاده از مبدل کاتالیستی
  • تشویق به استفاده از گاز طبیعی در تمام نقاط استانبول
  • آماده سازی برنامه ساخت و ساز با توجه به دالانهای جریان هوا

برلین(آلمان) :

  • محدودیت تردد خودروهای با آلودگی بالا در قسمت های مرکزی شهر
  • مشوق های مالیاتی بویژه برای وانت ها و کامیون های با تولید آلودگی کم
  • کاهش و محدودیت حداکثر سرعت مجاز در خیابان های اصلی شهر (حدود ۳۰ کیلومتر)
  • اقدامات اجرایی جهت جلوگیری از انتشار گرد و غبار از ساخت و تخریب ساختمان ها
  • مدیریت ترافیک در نقاط با آلودگی زیاد
  • افزایش شستشوی جاده ها
  • رعایت استانداردهای زیست محیطی بالا هنگام خرید وسایل نقلیه شهری
  • اقدامات مدیریت ترافیک و توسعه زیرساخت های هوشمندسازی ترافیک
  • ممنوعیت حمل و نقل کامیون در مراکز شهر
  • اجرای قانون مربوط به کارخانجات آلوده کننده در خصوص نصب سیستمهای جدید

توکیو (ژاپن) :

  • در سال ۲۰۱۰، ۳۵ نوع فیلترذرات دیزل (DPF) و ۳۳ نوع کاتالیست مورد بهره برداری قرار گرفت و برای وسایل نقلیه دارای این تجهیزات گواهینامه صادر می گردد.
  • به کارگیری تجهیزات جهت تعیین ذرات معلق که با اجرای دستورالعمل آن باعث کاهش SPM شد.
  • انجام غربالگری جهت کاهش ذرات معلق

لندن (انگلستان) :

  • استفاده از اتوبوس های هیبریدی برای ناوگان حمل و نقل عمومی
  • ارتقاء استاندارد آلایندگی کامیون و اتوبوس ها به یورو ۴ و وسایل نقلیه سبک و مینی بوس ها به یورو ۳
  • ایجاد مسیر اختصاصی دوچرخه و نصب ۶۶۰۰۰ فضای جدید برای پارکینگ دوچرخه
  • بهره برداری از ۲۵۰۰۰ مکان برای شارژ وسایل نقلیه برقی تا سال ۲۰۱۵
  • در نظر گرفتن عوارض سنگین برای خودروهایی که وارد مناطق مرکزی شهر می شوند
  • تعویض وسایل نقلیه آلاینده از جمله اتوبوس ها با آلایندگی کمتر
  • استفاده از ماشین های جمع کننده گرد و غبار از سطح خیابان ها
  • احداث سیستم های هشدار آلودگی هوا برای آگاهی شهروندان

نیویورک (ایالت متحده آمریکا) :

  • تعیین قوانین خاص آلایندگی در مناطق حفاظتی و بحرانی
  • تعیین راهکارهای کاهشی به تفکیک آلاینده ها
  • اجباری کردن استفاده از سوخت های پاک
  • استفاده از ناوگان اتوبوسرانی هیبریدی و تاکسی های هیبریدی
  • تشکیل شورای ساختمان سبز که به منظور بررسی اثرات زیست محیطی یا انسانی طراحی، ساخت وساز، عملیات و نگهداری ساختمان( از قبیل انتشار گازهای گلخانه ای، استفاده از سوخت فسیلی، مواد سمی و سرطان زا، آلاینده های هوا و آب و شرایط و موقعیت داخلی محیط زیست) را بطور کمی مورد اندازه گیری قرار می دهد.
  • کنترل منابع آلاینده ثابت مانند نیروگاه ها، کارخانه های مواد شیمیایی، کارخانه های فولاد و حتی ساختمان های مسکونی از طریق بررسی سن تجهیزات (جدید یا قدیمی بودن) و محل تجهیزات (در مناطق حفاظتی (PSD) و یا مناطق بحرانی)
  • کنترل منابع آلاینده متحرک
  • کاهش انتشار آلاینده وسائط نقلیه موتوری
  • کنترل مداوم کیفیت سوخت

 

 

دانلود :