هواپو : بستری برای افزایش آگاهی های زیست محیطی جامعه به منظور دستیابی به هوایی بهتر

راه کار های کاهش آلودگی هوا در محیط های بسته

 

راه کارهای کاهش آلودگی هوا در محیط های بسته

  • حتی الامکان از اجاق گازهای پیشرفته و سوخت های پاک برای پخت و پز و گرمایش استفاده کنید.
  • در حین پخت و پز در خانه، حتماً اطمینان حاصل کنید که تهویه هوای اطراف اجاق گاز شما به خوبی انجام می شود تا غلظت آلاینده های تولید شده به دلیل احتراق ناقص کاهش یابد.
  • به طور مرتب نشت احتمالی دستگاه هایی که از گاز استفاده می کنند را کنترل کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که محیط خانه، محل کار یا ماشین به طور مناسب تهویه شده است. تهویه مناسب، ورود جریان هوای تازه را در داخل محیط شما تضمین می‌کند، اما تهویه نامناسب و ضعیف باعث تجمع آلاینده ها می‌شود. البته بستن پنجره های خودرو و استفاده از تهویه (بهره برداری و نگهداری مناسب از سیستم تهویه وسیله نقلیه، تمیز کاری و تعویض بموقع فیلتر کابین و استفاده از سیستم تهویه بازچرخشی هوای داخل خودرو) در بهبود کیفیت هوای داخل موثر است. به موضوع کمبود اکیسژن و تراکم دی اکسید کربن در این شرایط باید توجه نمود.
  • پنجره ها را باز کنید. باز کردن پنجره ساده ترین راه برای کاهش آلودگی هوای داخل خانه است. مشروط بر اینکه هوای بیرون کیفیت مناسبی داشته باشد و عاری از دود، ترکیبات آلی فرار یا گرد و غبار باشد. باز کردن پنجره گردش هوای تازه را فراهم می‌کند که خود باعث کاهش آلودگی هوای داخل خانه می‌شود.
  • از کشیدن سیگار در داخل خانه خودداری کنید. استعمال دخانیات در داخل خانه منجر به تجمع دود و مواد سمی می‌شود که به طور جدی بر کیفیت هوای داخل ساختمان تأثیر می‌گذارد .
  • برای کاهش رطوبت، هود یا فن را در آشپزخانه و حمام نصب کنید. هوای مرطوب در آشپزخانه و حمام باعث افزایش قرار گرفتن در معرض رشد انواع قارچ ها و کپک ها می‌شود. این قارچ ها حامل ذرات ریزی هستند که می‌توانند وارد بدن شوند و منجر به بیماری جدی مانند سرماخوردگی ، سرفه های مداوم و حتی عفونت های قارچی شوند.
  • قبل از استفاده از شومینه، از باز بودن راه دودکش اطمینان حاصل کنید. این امر از ورود گازهای آلاینده مانند منوکسید کربن که اغلب به دلیل احتراق ناقص تولید می‌شود، به فضای خانه جلوگیری می‌کند.
  • از شر شمع های معطر و تجاری خلاص شوید. شمع های معطر و تجاری در بازار، به عنوان رهبران آلودگی هوا در محیط داخلی هستند. بیشتر شمع ها حاوی موم پارافین هستند و هنگام روشن شدن موم ، تولوئن و بنزن که موادی سرطان زا هستند در هوا منتشر می‌شوند. از طرف دیگر، فیتیله‌ی اکثر شمع‌های معطر حاوی سرب است. شمع های معطر همچنین حاوی رایحه مصنوعی هستند. تعویض شمع های معطر و تجاری با شمع های طبیعی حاوی موم زنبور عسل یک راه مطمئن برای کاهش آلودگی هوا در محیط داخلی است.
  • تمیز کاری و گردگیری محیط باید بطور کامل و مداوم انجام شود. گرد و غبار می‌تواند باکتری، کپک، موی حیوان خانگی، کنه ها، قارچ ها و گرده ها را به همراه داشته باشد. تمیز کاری مداوم و کامل منزل برای بهبود کیفیت هوای داخلی بسیار توصیه می‌شود زیرا این مواد را از بین می‌برد. تمیز کردن باید با استفاده از مواد پاک کننده ایی انجام شود که در اصطلاح دوستدار محیط زیست هستند نه با استفاده از مواد شیمیایی.
  • استفاده از مواد شیمیایی داخلی را کاهش دهید. محصولات بی‌شمار خانگی مانند پاک کننده‌ها ، سموم دفع آفات ، رنگ‌ها و مواد شوینده لباسشویی مملو از مواد شیمیایی است. بررسی ها نشان داده که غلظت مواد آلاینده متصاعده از این ترکیبات در داخل خانه بسیار بالاست بنابراین، استفاده از این محصولات باید کاهش یابد و مدیریت شود تا آلودگی هوای داخل خانه به حداقل برسد. توجه دقیق به برچسب های نمایش دهنده ترکیبات موجود در اینگونه محصولات می‌تواند یک استراتژی مدیریتی مؤثر در انتخاب گزینه های بهتر باشد با این وجود بهترین توصیه، استفاده از محصولات طبیعی است که عناصر مضر کمتری دارند.
  • پاک کننده های خانگی درست کنید. اکثر مواد تمیزکننده مصنوعی، حاوی مواد شیمیایی غیر دوستدار محیط زیست هستند که ممکن است باعث مشکلات تنفسی یا آسم شوند.
  • با به حداقل رساندن به هم ریختگی محیط منزل، می‌توان تجمع گرد و غبارهایی را که باکتری، قارچ ها، کنه ها و کپک ها را حمل می‌کنند، کنترل کرد که این امر باعث کاهش چشمگیر آلودگی هوای داخلی می‌شود.
  • از شر منابع تولید کننده بوی بد خلاص شوید. بیشتر افراد سعی می‌کنند با پوشاندن بوی بد در منزل با استفاده از رایحه های مصنوعی و خوشبو کننده هوا، از استشمام بوی بد داخلی جلوگیری کنند. این مسئله به سادگی مشکل را بدتر می‌کند زیرا رایحه های مصنوعی یا خوشبو کننده هوا حاوی ترکیبات آلی فرار و فتالات هستند که در هوای داخلی گردش می‌کنند و با حملات آسم و آلرژی در ارتباط هستند. در عوض منبع بوها را پیدا کرده و از بین ببرید و محل آن را با مواد تمیز کننده خانگی یا جوش شیرین تمیز کنید.
  • از جلا دهنده و اسپری مو در نواحی با تهویه مناسب استفاده کنید. استفاده از موادی مانند انواع لاک و اسپری مو باید در خارج از منزل انجام شود که جریان آزاد هوا وجود دارد. اگر این فعالیت ها را در داخل خانه انجام می دهید، باید تهویه ی مناسبی وجود داشته باشد زیرا آنها ترکیبات آلی فرار را آزاد می کنند که از عوامل اصلی ایجاد مشکلات تنفسی و سرطان هستند.
  • دفع بهداشتی زباله ها، دور نگه داشتن مواد غذایی و آب بندی و پر کردن ترک ها، شکاف ها و منافذ بسیار مهم است زیرا باعث از بین رفتن آفات و حشرات می‌شود و مهمتر آنکه این امر نیاز به استفاده از سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی برای از بین برنده حشرات و جانوارن موزی را کاهش می‌دهد.
  • سطل زباله را پوشانید. پوشاندن درب سطل های زباله در دور نگه داشتن آفات و حشرات مؤثر است و این امر باعث کاهش نیاز به استفاده از سموم دفع آفات و سایر مواد شیمیایی از بین بردن مخلوط مصنوعی می‌شود.
  • کفش ها را بیرون واحد درآورید. بررسی ها نشان می دهد که ورود کفش ها به داخل منزل باعث ورود ذرات و میکروارگانیزم های بیماری زا به داخل خانه می شود و به همین دلیل، درآوردن کفش بیرون منزل از ساده‌ترین راه‌های کاهش آلودگی هوا در محیط داخلی است. پاک کردن مکرر راهرو با طی مرطوب بسیار توصیه می شود.
  • ملافه ها را به صورت هفتگی در آب داغ بشویید. ذرات گرد و غبار، عناصر سمی و موی حیوانات خانگی معمولاً با گذشت زمان در ملافه ها جمع می‌شوند. از آنجا که این ذرات از نظر اندازه بسیار کوچک هستند، در هوا معلق می‌شوند و افراد بدون آگاهی، آن‌ها را به سادگی تنفس می‌کنند. شستن هفتگی ملافه ها در آب داغ بهترین روش برای از بین بردن آنها و در عین حال بهبود کیفیت هوا در محیط داخلی است.
  • از دستگاه های تصفیه هوا و فیلترهای پیشرفته تر برای دستگاه های تهویه مطبوع استفاده کنید. دستگاه‌های تصفیه هوا بی‌شماری وجود دارد، اما انتخاب یک دستگاه تصفیه هوا با کیفیت خوب، کلید بهبود کیفیت هوای داخلی است. بهترین کیفیت تصفیه کننده هوا حدود ۹۹٪ از ذرات موجود در هوا را از بین می‌برد. هرچقدر که تصفیه هوا هزینه بیشتری داشته باشد باز هم به صرفه است و ارزش پولی را که برای آن هزینه می‌کنید را کاملاً دارد، زیرا نوید بخش بهتر و بهتر شدن کیفیت هوای داخل است. از دستگاه های تصفیه هوایی استفاده کنید که صرفاٌ ذرات معلق هوا را فیلتر می کنند. سایر انواع دستگاه ها ممکن است مخاطراتی برای سلامتی شما به همراه داشته باشند.
  • سیستم تهویه مطبوع منزل خود را بطور مرتب سرویس و تمیز نمایید.
  • از گیاهان آپارتمانی برای تصفیه طبیعی هوا در محیط داخلی استفاده کنید. گیاهان برای خلاص شدن از شر سموم داخل هوای خانه به صورت شگفت‌انگیزی عملکرد خوبی دارند. گیاهان ضمن پاکسازی هوای داخلی از سموم، سر و صدا ایجاد نمی‌کنند، طبیعی هستند و از نظر زیبایی نیز ارزشمند هستند. نمونه هایی از گیاهانی که می‌توانند در تصفیه هوا برای کاهش آلودگی هوا در محیط داخلی کمک کنند عبارتند از نخل پروانه ای، فیکوس، دراسنا ، پاپیتال و …