هواپو : بستری برای افزایش آگاهی های زیست محیطی جامعه به منظور دستیابی به هوایی بهتر

کاهش مصرف برق در منازل

راهکارهای ساده کاهش مصرف برق

طبق آمارها مصرف برق خانگی در ایران ۲٫۵ برابر استاندارد جهانی است. ۳۰ درصد مصرف برق خانوار صرف روشنایی، ۲۷٫۹ درصد توسط یخچال و فریزر، ۲۵٫۹ درصد توسط کولر آبی و گازی، ۹٫۸ درصد توسط وسایل صوتی و تصویری، ۱٫۴ درصد توسط ماشین لباسشویی و ۵ درصد هم توسط سایر لوازم مصرف می شود. نظر به اینکه برای تولید برق در نیروگاه ها، از سوخت من جمله سوخت مازوت استفاده می شود لذا صرفه جویی در مصرف برق، در کاهش مصرف سوخت و بهبود کیفیت هوا موثر است.

۱٫    استفاده از نور طبیعی در طول روز به عنوان یکی از موثرترین راه کارها توصیه می شود.

۲٫    لامپ های رشته ای با لامپ ها کم مصرف (ال ای دی) تعویض کنید زیرا انرژی مصرفی لامپ های کم مصرف حدود ۸۰ درصد کمتر و  طول عمر آن ۶ برابر لامپ رشته ای می باشد.

۳٫    وسایل برقی را پس از استفاده از برق بکشید. آمارها نشان می دهد حدود ۱۱ درصد برق منازل در حالت آماده بکار لوازم الکتریکی و الکترونیکی مصرف می شود. با از برق کشیدن این وسایل، طول عمر آن ها نیز افزایش پیدا می کند.

۴٫    استفاده از فتوسل و سنسور حساس به حرکت برای تأمین روشنایی محیط های باز نظیر حیات مجتمع ها و … که تنها در شب هنگام در مواردی که شخصی در محل تردد داشته باشد از روشنایی استفاده شود.

۵٫    روشنایی فضاهای عمومی مثل پارکینگ ها و راهروها ( استفاده از سنسورهای حساس به حرکت در پارکینگ ها و راهروها) و بویژه نمای ساختمان در شب هنگام کاهش یابند و از لامپ های کم مصرف در این اماکن استفاده شود.

۶٫    از چراغ مطالعه به عنوان تامین کننده نورموضعی و یا در مواقعی که به شدت نور بالایی نیاز دارید استفاده نمایید.

۷٫    لامپ های اضافی و روشنایی اتاق ها پس از ترک اتاق خاموش کنید.

۸٫    لامپ های مهتابی سوخته ای که چشمک می زنند را تعویض نمایید.

۹٫    از وسایل برقی پر مصرف در ساعات اوج (از ساعت ۱۳-۱۱ و ۲۳-۱۷) کمتر استفاده کنید – در این فواصل ، هزینه برق مصرفی ۲٫۵ برابر محاسبه می شود. تعرفه برق واحدهای تجاری نیز ۴ برابر واحدهای مسکونی است.

۱۰٫       از رنگ های روشن هنگام رنگ آمیزی داخل خانه استفاده کنید.

۱۱٫    تمیز کردن مرتب روی لامپ ها و حباب چراغ ها که در برخی مواقع می تواند تا ۵۰ درصد شدت نوری لامپ را کاهش دهد.

۱۲٫    دمای یخچال را روی ۴ درجه و فریزر روی ۱۸- درجه سانتی گراد تنظیم نمایید – برفک یخچال فریزر را بطور منظم بررسی و آب کنید زیرا مصرف انرژی را بالا می برد.

۱۳٫    از قراردادن فریزر در مجاورت دستگاه های گرمازا مانند اجاق گاز، آب گرمکن، شوفاژ و … خود داری کنید و در صورت عدم امکان، با یک پوشش عایق حرارتی، آن را از حرارت محافظت کنید.

۱۴٫    غذای گرم را در داخل یخچال قرار ندهید.

۱۵٫    همواره نوار درزگیر درب یخچال و فریزر را بازرسی نمایید که خراب نشده باشند.

۱۶٫    یخچال و فریزر خود را در حد استاندارد پر کنید. یخچال پر به انرژی بیشتری برای سرد کردن موارد غذایی نیاز خواهند داشت.

۱۷٫ دمای محیط روی ۲۲ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و در صورت نیاز از لباس گرم در منزل استفاده نمایید.

۱۸٫ از بخاری برقی برای گرمایش استفاده حداقلی کنید.

۱۹٫ لوازم برقی کم مصرف و دارای برچسب انرژی A  خریداری نمایید

۲۰٫ از لپ تاب به جای رایانه های خانگی استفاده نمایید.

۲۱٫ از ماشین لباسشویی و ظرفشویی پس از تکمیل ظرفیت استفاده کنید. شستن لباس ها با آب سرد انرژی کمتری مصرف می کند. در صورت امکان لوله کشی آب گرم برای لباسشویی نیز می تواند یک راهکار مناسب برای کاهش مصرف برق باشد.

۲۲٫ شستشو و اتوکشی لباس ها را در اوایل روز انجام دهید.

۲۳٫ در شهرهایی که آلودگی هوا بالا نیست خشک کن لباسشویی را خاموش کنید و حتی الامکان لباس ها را جلوی نور خورشید خشک کنید زیرا نور خورشید خاصیت ضد عفونی دارد و بوی مواد شوینده در فضای خانه پخش نمی شود زیرا استنشاق طولانی مدت این بو ممکن است عوارضی ایجاد نماید.