هواپو : بستری برای افزایش آگاهی های زیست محیطی جامعه به منظور دستیابی به هوایی بهتر

کاهش مصرف گاز در منازل

 

راهکارهای ساده کاهش مصرف گاز در زمستان

طبق آمارها در سال ۲۰۱۸ مصرف گاز طبیعی در اروپا با نزدیک به ۴۵۰ میلیون نفر جمعیت ، کمی بیش از دو برابر ایران حدود ۸۰ میلیون نفری بوده است. مصرف گاز کل اروپا ۵۸۰ و مصرف ایران به تنهایی ۲۲۵ میلیارد متر مکعب بوده است. مصرف ایران ۴٫۷ برابر ترکیه است. در ایران روزانه ۶۲۰ میلیون متر مکعب گاز مصرف می شود.

نکته : مصرف کل اروپا از سال ۲۰۰۸ تا به امروز از ۶۲۵ میلیارد متر مکعب به ۵۴۹ میلیارد متر مکعب کاهش یافته ، و مصرف ما از ۱۲۵ به ۲۲۵  میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

با انجام این راهکارها، در حد توان در کاهش مصرف گاز سهیم باشیم .

۱٫       بستن در اتاق های بدون استفاده و خاموش کردن سیستم گرمایشی آن ها

۲٫        استفاده از فنر و دربند اتوماتیک بالای درهایی که رو به فضای آزاد باز می شوند.

۳٫        پوشاندن دریچه های کولر و لوازم سرمایشی زیرا حدود ۳۰% از گرمای منزل از طریق کانال های کولر هدر می رود.

۴٫        استفاده از عایق های ویژه پنجره (که به شکل بر چسب شفاف هستند) از ۳۰% اتلاف حرارتی در زمستان جلوگیری می کنند.

۵٫        درز گیری مناسب و ایمن پنجره ها و چسباندن ورقه های پلاستیکی (نایلون) دور تا دور پنجره ها با چسب پهن. در صورتی که از بخاری گازی استفاده می کنید و یا پکیج شما از هوای داخل منزل استفاده می کند و دودکش دوجداره ندارد حتما بایستی قسمتی از درزها را برای تأمین هوای تازه باز بگذارید.

۶٫        تعویض پنجره های آهنی با پنجره های UPVC و دو جداره کردن پنجره ها، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد اتلاف انرژی ساختمان از طریق پنجره ها صورت می گیرد. یک پنجره تک جداره، ۱۰ برابر بیشتر از یک پنجره دوجداره انرژی را هدر می دهد.

۷٫        استفاده از پرده های ضخیم و چین دار که یکی از راهکارهای مناسب در برابر اتلاف گرماست. نصب صحیح پرده مهم است بطوری که پشت آن، امکان حرکت آزادنه هوا وجود نداشته باشد. همچنین قرار دادن قفسه بالای رادیاتور باعث می شود که گرمایی که به سمت بالا می رود ، دوباره به پایین برگردد.

۸٫        حداقل استفاده از شومینه؛ علیرغم ظاهر زیبای شومینه، بازدهی انرژی کمی دارد و تنها اطراف خودش را گرم می کند. در صورت عدم استفاده از شومینه پوشاندن درب شومینه در جلوگیری از اتلاف انرژی مهم است. این کار اثر دودکشی شومینه را مهار می کند.

۹٫        کم کردن دمای خانه و استفاده از لباس گرم در منزل

۱۰٫   استفاده از دمای شعله مناسب برای پخت و پز

۱۱٫   تنظیم آب گرمکن در دمای ۷۰-۶۵ درجه سانتی گراد. اگر دما روی ۷۵ درجه تنظیم شده باشد یعنی دارید سوخت زیادی هدر می دهید و سیستم شما قدیمی است.

۱۲٫   استفاده از قابلمه یا تابه متناسب با ابعاد شعله – در صورتی که ابعاد این وسایل کوچکتر و یا بزرگتر از شعله باشند باعث افزایش هدر روی انرژی می شوند.

۱۳٫   کاهش زمان استحمام و جلوگیری هدر رفت آب گرم که باعث صرفه جویی در مصرف گاز و همچنین آب می شود.

۱۴٫   استفاده از بخاری های گازی با بازده انرژی بالا و متناسب با ابعاد خانه – از بخاری های بزرگ برای اتاق های کوچک استفاده نکنید.

۱۵٫   عایق بندی لوله های آب کرم و رادیاتور مرکزی و منبع دوجداره آب گرم موتورخانه و همچنین منبع انبساط روی بام

۱۶٫   قرار دادن یک ورق آلومینیومی در پشت رادیاتور به منظور افزایش بازتاب حرارتی آن، اطراف رادیاتور را نیز خلوت نگه دارید و مبل یا اجسام دیگر را جلوی آن قرار ندهید.

۱۷٫   روشن گذاشتن کتری و یا سماور گازی برای مدت طولانی نیز از دیگر موارد هدر روی انرژی به حساب می آید.

۱۸٫   با نصب دریچه روی درب موتورخانه و یا نیم باز گذاشتن پنجره ، امکان ورود هوای تازه به موتورخانه برای جلوگیری از احتراق ناقص مشعل را فراهم آورید.

۱۹٫   استفاده از آبگرمکن های خورشیدی در صورت امکان از مناسبترین راهکارها می باشد.