هواپو : بستری برای افزایش آگاهی های زیست محیطی جامعه به منظور دستیابی به هوایی بهتر

تغذیه در شرایط آلودگی هوا

 

هوای آلوده حاوی ترکیباتی اکسید کننده و سمی است و بدن همواره به ذراتی که در هوای آلوده وجود دارد واکنش التهابی نشان می‌دهد اما در برخی مواد غذایی ترکیبات بنام آنتی‌اکسیدان وجود دارد که به طور مؤثری از بروز التهابات جلوگیری کرده و موجب غیرفعال شدن رادیکال‌های آزاد موجود در هوای آلوده می‌شوند. مهمترین آنتی اکسیدانها ویتامین‌هایC , E  ، بتاکاروتن، سیلنیوم و روی می باشند. گردو، بادام، زیتون، جوانه گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز به دلیل دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی قوی، در روزهای آلوده باید بیشتر مصرف شوند. سیر و پیاز، روغن زیتون، سبزیجات تازه، پرتقال، لیمو، گریپ فروت، هویج، انبه، کدو تنبل، فلفل سبز، اسفناج، انواع کلم، گوجه‌فرنگی، کیوی و غلات سبوس‌دار، انواع ماهی ها از دیگر مواد غذایی مناسب توصیه شده در هنگام آلودگی هوا هستند .

 همچنین مصرف لبنیات نیز برای از بین بردن آثار ذرات معلق موجود در هوا مفید است؛ اما تاثیری بر بهبود مسمومیت‌ ناشی از آلاینده‌ها همچون سردرد، تهوع، سرگیجه، تنگی نفس و… ندارد و تنها راه درمان این موارد، دریافت اکسیژن است. لازم است بدانید مصرف شیر و لبنیات پرچرب موجب عود بیماری‌های ریوی در هوای آلوده می‌شود؛ زیرا اسیدهای چرب اشباع موجود در این محصولات خود تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند اما مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر با چربی زیر ۱٫۵ درصد و پنیر به دلیل داشتن فسفر، منیزیم، کلسیم و پروتئین باکیفیت، خنثی‌کننده سموم به‌خصوص سربی است و از جذب ریزمغذی‌هایی از جمله کلسیم، آهن و روی در بدن جلوگیری می‌کند. همچنین شیر و فرآورده‌های لبنی با کمک به دفع ادرار به خروج سموم و مواد آلاینده کمک می‌کنند ضمن این که محصولات لبنی غنی از پروبیوتیک با تقویت باکتری‌های مفید بدن سبب کاهش جذب همه فلزات سنگین موجود در هوای آلوده می‌شوند.

 به یاد داشته باشید آلرژی تنفسی بر اثر آلودگی هوا با مصرف مواد غذایی بهبود نمی‌یابد.

 در شرایط آلودگی هوا لازم است از مصرف مواد غذایی مانند غذاهای پر چرب به خصوص چربیهای اشباع غذاهای پر پروتئین مانند فست فودها (غذاهای آماده) و مواد غذایی حاوی مواد نگه دارنده مثل چیپس، پفک و انواع کنسرو که می توانند آسیب های وارده را تشدید نماید خودداری نمود.